Blivande Brandingenjör

Pluggar på LTU till brandingenjör

Vecka 1

Publicerad 2015-06-26 11:04:39 i , Allmänt,

 
Dagen började lite för tidigt då klockan var ställd på 04:45 för jag skulle hinna med tåget som gick 05:56 till Västerås och till räddningstjänsten i Vallby till 07:30. Väl framme på station så möttes jag upp av min handledare för tiden jag är här. Började dagen med att få prova kläderna jag ska ha på mig här dag in och dag ut, allt passade bra och larmstället hängdes upp mitt bland alla brandmännens. Sedan blev det en rundtur med att hälsa på allt möjligt folk och sedan även en rundtur runt om på kontoret och i vagnhallen. Näst på schemat stod det rast, eller aa fika, och sedan gick jag mest runt och tittade på folk eftersom jag inte fått allt material för mina uppgifter riktigt än så kan inte börja med det.
 
Liten sneak-peak på min nya vardagsoutfit. Ska försöka lyckas ta en bättre, har trots allt 6 veckor kvar!
 
 
Tisdag 23/6:
 
Tisdagen började lite senare men var på plats 07:30, men eftersom jag bor på station kan jag gå 07:25 och fortfarande vara tidig. Denna dag följde jag med A-skiftet hela dagen, vi började med rutinerna. Dessa rutiner består av att se till att bilen är i rätt skick och att allt finns, speciellt efter ett larm som det var precis innan skiftet började. Sedan var det även städning av verkstaden, tvätthallen, ta itu med tvätt i allmänhet, fixa och dona. Därefter var det dags för en övning som idag bestod utav stegbilen. Prova stegen, se hur den fungerar och vad brandmännen skulle kunna få för uppgifter när den väl används. Det är så att man måste ha särskild utbildning för att få manöverera den. Vi provade även hoppkudden, ingen hade provat denna då de nyss fått den så det var väl bra att alla fått känna och klämma på den också! Efter det så var det fika igen och sedan så var det dags för fys, dock var jag inte med idag då jag var tvungen att åka till Stockholm för ett möte.
 
När en behöver lunch åker hela gänget med utifall att det går ett larm! Här fick även jag åka med :)
 
 
Onsdag 24/6:
 
Onsag var lite som måndagen. Jag gick runt kollade, satt vid datorn och kollade lite grejer för skolan och funderade lite över ett ämne min grupp skulle kunna ha för svårt arbete vi ska skriva efter praktiken i sommar. Kollade även lite om vad det fanns för valbara kurser som går i LP3 nu i tvåan. Efter lunch så fick jag följa med på efterbesök av en tillsyn som var gjord tidigare i år. Det var intressant att se hur de går till och hur man gör ett sådant efterbesök. Var en del kvar att fixa men dom hade kommit på god väg. Sedan tog jag det lugnt på kontoret och blev visad hur man gör när man får ett ärende om nybyggen. Man kollar hur läget ser ut med brandposter och om det är några leder med farligt gods som passerar. Allt verkade vara okej, det enda var att de skulle behöva tryckmäta brandposterna så de är av det trycket som det påstod i Alarmos.
 
Coola loggan! {Bild länk}
 
 
Torsdag 25/6:
 
Eftersom jag ska jobba till 20:00 så tog jag lite sovmorgon och började 08:30 istället för 07:30. Väldigt skönt må jag säga! Började med att ha en liten genomgång av dagens tillsyn som är klockan 10:00 som gick väldigt bra, dom hade jobbat på bra med sitt brandskydd utifrån vad vi kunde se från föregående protokoll så det var väldigt kul. Nästan direkt efter lunch så bar det av mot stan, hade fått i uppgift att följa med inre befäl (IB) lite tidigare på ett möte ang Västerås City festival med de olika myndigheter som är inblandade under helgen. Sedan skulle vi gå runt och utföra lite tillsyner gällande gasol, se till att de hade brandsläckare och bra skyltat och lite sådant. Därefter kom vi fram till MBRs monter och där stannade jag resten av kvällen. Vi delade ut en serietidning till barn (glömde ta en själv men kanske hinner förbi innan tåget går så har jag något att läsa på tåget :P) och broschyrer till vuxna gällande brandskyddet hemma. Utöver det så bjöds det på godis och reflexer. En del stanna och ville prata utbildning också, kan ju säga att MBR gjorde det rätta val att välja att bara ha LTUs broschyrer om min utbildning. ;) 
 
Rolig tavla jag hittade på väggen i korridoren.
 
Fredag 26/6:
 
Dagen fick en oväntad början. Jag vaknar som vanligt vid 06:00 går ut och sätter mig och äter frukost men ungefär halvvägs igenom min yoghurt går larmet, brand i byggnad i källare. Först tvekade jag men när det var ett stort larm visste jag att jag skulle få plats i bilen så jag sprang ner med brandmännen och hoppade in i IB-bilen och fort susade vi iväg. Fick faktiskt en uppgift redan idag, även om det inte var mer avancerat än att öppna en grind åt släckbilen. Dock var dom där snabbare än vad jag var och dom hade redan hunnit öppna grinden och var halvvägs förbi den när jag väl kom dit. Det var kul att se brandmännen in action. Deras rutiner och liknande, dom visste vad dom skulle ha när. Fick också svar på något jag undrat över längre, vi har ju rökdykt i skolan och jag har även gjort det tidigare och man hör varandra väldigt dåligt. Jag har alltid tänkt att så kan det inte vara när det är skarpt läge och mycke riktigt hade jag rätt. Dom har hörsnäckor, mer eller mindre samma som polisen. När elden var släckt packade vi ihop och åkte hem (så benämns stationen). Efter det var det bara att äta upp frukosten, göra sig iordning för en halvdag på jobbet! 
Vid 09:15 var det dags att följa med på ett möte hos polisen inför Power Meet nästa helg. Information berättades och det var en diskussion runt vissa frågor. Då mötet pågick under fikat så blev det en fika rast när vi kom tillbaka istället. Sedan dess har jag fixat biljett tillbaka på måndag morgon och det är ungefär det som kommer hinnas med idag innan jag ska iväg mot centralen och ta tåget hem!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela