Blivande Brandingenjör

Pluggar på LTU till brandingenjör

Vecka 2

Publicerad 2015-07-27 18:36:29 i Allmänt,

Måndag 29/6:
 
Idag tog jag lite sovmorgon, eller egentligen inte då jag gick upp som vanligt. Det var en rätt lugn dag, den andra praktikanten kom och vi har hängt lite och fått instruktioner för våra uppgifter under tiden vi kommer vara här. Vi ska göra en inventering av vårdanläggningar samt samlingslokaler så räddningstjänsten vet vilka är i bruk eller inte och att alla uppgifter stämmer. Så mycket mer hände nog inte utöver att vi försökte komma igång med dessa uppdrag. 
 
Bättre helkroppsbild. Sökarn hänger alltid med ;)
 
 
Tisdag 30/6:
 
Idag, tisdag har blivit en dag då vi hängt lite med skiftet och lite med våra uppdrag. Först var de lite rutiner och det var ju samma rutiner som förra tisdagen och jag hamnade i tvätthallen igen... Det var inte så farligt faktiskt. Efter lunch blev det enklare övningar med skiftet. En jordningsgenomgång, klätterövning med hur man ska tänka när man fäster sig osv, få tryck i slangen när man har blackout men motorn går fortfarande, få ner korgen på stegbilen och sätta på lampan på framsidan av korgen samt prova den nya flytpumpen. Den pumpen funkar på så sätt att man sätter ner den i havet (eller det vatten som ska pumpas bort) och startar den och den börjar pumpa! Rätt coolt hur effektiv den var. Resten av tiden har som sagts mest spenderats med uppdragen.
 
Här hänger mitt fina larmställ!
 Nu har det gått bra länge sedan jag skrev något här, är inne på min 5:e vecka nu... Kan berätta lite kort vad jag har pysslat med istället då det knappt gått några larm och lyssna på tjat om kontorsarbete är väl inte så spännande!
 
Kan i alla fall säga såhär att det har gått flest larm nattetid, oftast går det ett larm mellan 22-00 och vid 06-08. Under dagarna kan det gå små larm, ex. automatlarm, som ofta är falsklarm. Alltså inget spännande. Däremot har jag fått vara med om några roligheter. Härom veckan fick jag släcka en bilbrand, var med på larm till en soptip (som tur var det träd och löv som det rykte lite ifrån!). Sedan har vi även fått vara med på larmövning då jag och den andra praktikanten fick vara offer som skulle räddas. Det var väldigt skoj! Sedan fick vi sanera en båt och även då fick jag hoppa i vattnet och hjälpa till. Kom upp en aning blöt men hade nästan torkat när vi väl kom tillbaka till kajen. Annars har det inte varit något mer jätte spännande som har hänt faktiskt! Jo, var på en bilolycka men den var inte allvarlig då alla var ur bilarna oskadda när vi väl var på plats. Var nog mest shock...
 
Söt litet hjälm jag hittade i bokhyllan vid sofforna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela